Ambiance 2-6 ans
Aide-moi à faire seul - Help me to do it alone
C'est la période de l'auto construction de la personne humaine. Grâce à son esprit absorbant l'enfant se construit, corps et âme, en intériorisant et en incarnant les caractéristiques de son environnement spécifique.
En classe, cet environnement est préparé pour l'enfant. C'est un espace de travail adapté dans lequel on lui présente un ensemble de matériels pédagogiques répartis en 4 espaces de travail :
It is the period of self-construction of the human person. Through his mind absorbing the child builds, body and soul, by internalizing and embodying the characteristics of his specific environment.
In class, this environment is prepared for the child. It is a suitable workspace in which is presented a set of teaching materials divided into 4 workspaces:
1. Practical life : Here we find the material of the everyday life which allows the children an adaptation to their environment, which develops their autonomy and their independence, by bringing them self-esteem and confidence (I know how to do it alone).
3. Language Material : The language material is always based on what the child knows, the educator accurately naming the material in each of the work areas and around the child. It is a great work of indirect preparation which is done before writing and reading, and which allows the child a natural acquisition of the elements of language that surround him.
4. Mathematics material : Mathematics material is above all a response to sensitive periods of the child. The child needs external order to organize himself inside: mathematics thus represents a new proposal for organizing the world. The mathematical sensory material gradually brings the child to abstraction.
Classe Montessori 3/6 ans - Montessori class 3/6 years :
Effectif : 10 élèves maximum par enseignant - Number of students: 10 students maximum per teacher
Journée type - Typical day
La journée est modulable selon les besoins des enfants - The day is flexible according to the needs of the children
8h30 - 9h00
Arrivée des enfants - Arrival of the children
Yoga ou pratique de l'attention - Yoga or meditation
9h00
Présentation du matériel par les éducateurs - Presentation of the material by the educators
Travail individuel/binôme - Individual work / binomial
11h30
Les enfants mettent la table - The children set the table
12h00
Repas, puis les enfants débarrassent la table et se brossent les dents - Meal, then the kids clear the table and brush their teeth
12h45
Récréation ou début de la sieste pour les plus petits - Recreation or start of nap for the little ones
13h30
Présentation du matériel par les éducateurs - Presentation of the material by the educators
Travail individuel/binôme ou activités - Individual work / binomial or activities
16h15
Rangement du matériel - Storage of equipment
16h20
Départ de la classe - Departure of the class
Quoi de plus ? - What Else ?
Activités complémentaires proposées - Complementary activities
Anglais - English
Enseignement quotidien en anglais
Daily English instruction
Jardinage - Gardening
Cultiver des plantes, fruits et légumes
Grow plants, fruits and vegetables
Yoga
Méditer, respirer, ouverture spirituelle
Meditate, breathe, spiritual opening
Arts plastiques - Plastic arts
Développer les capacités manuelles et l'esprit artistique
Develop manual skills and artistic spirit
Activités sportives - Sporting activities
Encourager le développement moteur
Encourage physical development
Chant & Musique - Singing & Music
Conscience du corps
Body consciousness